Ce este un KPI dashboard si ce beneficii le aduce managerilor?

  1. Prima pagină
  2. CPM
  3. Ce este un KPI dashboard si ce beneficii le aduce managerilor?

Managerii de business folosesc adesea solutii de management al afacerilor care includ dashboard-uri de monitorizare a indicatorilor pentru a obtine o imagine de ansamblu asupra performantei si bunastarii companiei. Dar ce este de fapt un KPI dashboard si ce beneficii aduce managerilor acest instrument de business?

Cum se aseamana un KPI dashboard cu creierul uman?

Sa incepem cu un exercitiu simplu.

Imagineaza-ti un om. Exista circa 37,2 trilioane de celule in corpul uman, toate lucrand intr-o coordonare perfecta, permitandu-ne sa traim. Performanta organismului nostru este influentata constant de nenumarate forte interioare si exterioare. Pentru a gestiona toate procesele, creierul nostru trebuie sa fie constant constient de fiecare activitate din interiorul corpului nostru, precum si de performanta acesteia.

Acum gandeste-te la afacerea ta! Similar cu un organism viu, performanta sa este in mod regulat afectata de sute de activitati si procese. Pentru a fi constient de starea afacerii tale, ai nevoie de rapoarte in timp real si de o prezentare rapida a performantelor fiecarui departament.

Asemenea creierului uman, un dashboard de urmarire a indicatorilor colecteaza, organizeaza, grupeaza si vizualizeaza valorile importante ale companiei, oferind o imagine rapida a performantei afacerii si a cresterii asteptate.

cpm colaj device-uri

Cum iei decizii informate cu ajutorul dashboard-urilor?

Luarea deciziilor eficiente necesita de obicei acces la mai multe surse de date pentru analiza si planificare detaliata. Sistemele traditionale de analiza si raportare sunt dezvoltate cu obiectivul principal de a oferi acces la informatiile din companie, insa acesta este doar punctul de plecare pentru luarea unei decizii de business.

Pentru a intelege de unde provine cresterea si profitabilitatea si pentru a vedea cum va arata afacerea ta in viitor, nu e suficient sa ai acces la diverse surse de date din diferite departamente, ci trebuie sa le reunesti intr-un mod productiv. Informatiile despre costurile produselor, vanzarile per client si alti indicatori analizati individual nu pot oferi de fiecare data o perspectiva adecvata, de aceea trebuie adusi impreuna si corelati, intr-o forma usor de accesat si de inteles.

Astfel, managerii de afaceri au nevoie de un instrument flexibil care sustine intregul proces decizional si ofera intregul context si detaliile care au condus la acel punct. Sistemele moderne de monitorizare KPI reunesc cu usurinta informatii complete, corecte si de actualitate si le pun la dispozitia utilizatorului sub forma unor grafice clare, concise, usor de interpretat: dashboard-uri.

In majoritatea cazurilor, dashboard-urile sunt mai mult decat un instrument de raportare, fiind componente ale solutiilor moderne de tip BI (Business Intelligence) sau CPM (Corporate Performance Management – cunoscuta si ca Enterprise Performance Management sau EPM). Atunci cand sunt utilizate eficient, ele te pot ajuta sa masori, sa monitorizezi si sa gestionezi performanta afacerii.

Totodata, cea mai mare valoare a unui dashboard modern de urmarire KPI consta in capacitatea sa de a furniza informatii in timp real. Ca urmare, managerii de business pot lua decizii informate si orientate catre obiective, actionand pe date reale, si mai putin pe intuitie.

Mai mult, dashboard-urile contribuie la observarea instantanee a problemelor si la rezolvarea acestora. Practic, managerii obtin rapid o imagine de ansamblu si stiu unde sa-si concentreze energia, reactionand imediat atunci cand sunt necesare imbunatatiri asupra unui proces slab performant.

In plus, dashboard-urile de ultima generatie permit manipularea informatiilor astfel incat sa poata fi analizate din perspective diferite. Functionalitatile what-if si what-for sunt combinate cu capacitatea de a crea si gestiona scenarii, facilitand compararea diferitelor ipoteze de afaceri si simularea coerenta a rezultatelor viitoare.

Ce este un KPI dashboard

Cum ofera dashboard-urile mai multa autonomie angajatilor?

Implementarea unui sistem de management al performantei presupune o cultura organizationala in care rolul angajatului nu mai este pur executional, ci acesta devine decident.

Cu accent pe self-service, dashboard-urile de monitorizare KPI permit angajatilor sa isi creeze singuri diverse rapoarte cu drag&drop, datorita interfetelor intuitive. Utilizatorii isi personalizeaza informatiile afisate, aplicand diverse filtre sau prin schimbarea tipului de grafic. Mai mult, se pot crea anumite rapoarte standard, la nivel de companie, iar fiecare angajat alege daca si cum doreste sa le afiseze in dashboard.

In acelasi timp, modul de vizualizare al unui dashboard poate fi schimbat rapid, in functie de nevoile fiecarui utilizator. Poti trece cu un singur click de la o imagine de ansamblu, cum ar fi situatia incasarilor pe 3 luni, la un anumit detaliu precum facturile incasate intr-o singura zi. Astfel, angajatii din diferite niveluri ale companiei pot trece imediat de la tabele de date la vizualizari interactive de date.

In plus, accesul la datele furnizate de sistemul de monitorizare KPI se face in functie de rolurile la nivel de utilizator/grup de utilizatori stabilite cu liderii companiei, asigurand astfel siguranta datelor si neaglomerarea angajatului cu informatie irelevanta pentru activitatea sa.

O alta modalitate prin care dashboard-urile ofera mai multa autonomie angajatilor este prin posibilitatea de a identifica rapid activitatile neperformante si luarea masurilor corective necesare pentru a imbunatati anumiti indicatori. De exemplu, daca un angajat observa ca este departe de a atinge targetul de vanzari propus, va fi motivat sa depuna un efort suplimentar.

Nu in ultimul rand, sistemele moderne de monitorizare a indicatorilor permit persoanelor din orice departament al companiei sa puna intrebari si sa primeasca raspunsuri in doar cateva secunde. Practic, prin doar cativa pasi simpli se pot genera dashboard-uri de urmarire KPI atat pentru CEO-ul unui business, cat si pentru directorii de productie, managerii de proiect, echipa de vanzari sau de marketing.

Prin aceste dashboard-uri la nivel de departament, angajatul poate intelege mai bine care este contextul obiectivelor pe care le are de indeplinit, ce influenta are activitatea lui in cadrul departamentului si, implicit, in cadrul companiei. Dar despre asta, in urmatorul articol…

Vezi cum se potriveste solutia CPM modelului tau de business!

Alege sistemul care te ajuta sa gestionezi mai usor procesul decizional al companiei!
Meniu

Ai nevoie de mai multe informatii?
Descarca prezentarea completa a Solutiei CPM!
close-link
close-link
close-link
close-link
close-link