Crearea unui Supply Chain rezilient, principala preocupare a companiilor in pandemie

Planuri de rezilienta | Actiuni imediate si viitoare

Crearea unui Supply Chain rezilient


Articol scris de Dr. Ec. George Ogrinja – Director Supply Chain, Profesor asociat Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, ASE Bucuresti.

Daca in articolul anterior am tratat impactul pandemiei asupra businessurilor in general, in continuare vom aborda impactul COVID-19 asupra lantului logistic si principiile proiectarii arhitecturii unui Supply Chain rezilient.

Ce inseamna Supply Chain?

Un supply chain (SC) este un lant de aprovizionare – distributie format din toate procesele si nodurile (infrastructura) necesare pentru circulatia produselor din locatiile unde sunt fabricate/stocate in locurile in care acestea sunt consumate.

Cum functioneaza un Supply Chain?

Fluxurile care fac conexiunea intre nodurile retelei SC sunt materiale, informationale si financiare
Partea vizibila a SC-ului este reprezentata de fluxul fizic (transformari, miscari si stocari de produse)
Companiile care formeaza un Supply Chain sunt legate impreuna bidirectional prin aceste fluxuri
Partea informationala a SC-ului asigura colaborarea si coordonarea fluxurilor de produse in aval si amonte

Configuratii ale retelei unui Supply Chain

Supply Chain Management SCM - Schema 2B - 12
Supply Chain Management SCM - Schema 2B - 1
Supply Chain Management SCM - Schema 2C
Supply Chain Management SCM - Schema 2D
Supply Chain program de gestiune wms SCM bg-mic-new

Impactul global
al pandemiei asupra retelelor Supply Chain

Afectarea cererii si a ofertei, dar si a actiunii umane din activitatile operationale.

Cresterea exponentiala a timpilor de reaprovizionare din surse indepartate locurilor de consum.

Reducerea capacitatilor de productie si a personalului operational.

Modificarea activitatilor sau inchiderea temporara a operatiunilor de prelucrare industriala.

Incapabilitatea companiilor de a urmari in timp real fluxul material al produselor si serviciilor.

Imprevizibilitatea cererii, cu exceptia catorva ramuri industriale (alimentare, medicamente, produse de igiena si echipamente medicale de protectie etc).

Schimbari structurale in productivitatea economiilor.

Schimbarea comportamentului si a preferintelor consumatorilor.

Lipsa fortei de munca in logistica (transport, depozitare).


Ce este planul de rezilienta al unui lant de aprovizionare – distributie?

Planul de rezilienta al unui SC gestioneza riscurile disruptive, adica acele evenimente negative cu un puternic caracter perturbator.

Strategiile sunt reziliente daca permit continuarea activitatii unei firme in ciuda aparitiei unor disfunctionalitati majore.

Tipuri de riscuri in elaborarea strategiei de Supply Chain

Riscuri recurente (operationale sau comerciale)

Cauzate de fluctuatiile cererii, cresterea numarului de SKU si scaderea acuratetii cererii previzionate, reducerea timpilor de livrare, cresterea costurilor de transport etc.

Riscuri normale in timpul derularii afacerilor

Sunt parte integranta a strategiei LEAN de Supply Chain

Riscuri disruptive

Cauzate de pandemie, dezastre naturale, greve, atacuri teroriste, falimente ale partenerilor etc.

Riscuri cu grad ridicat de incertitudine in aparitie si manifestare

Necesita un plan de rezilienta, proiectat si executat in timp real, pe masura ce informatiile actualizate devin disponibile

Ce este un Supply Chain rezilient?

Un SC este rezilient daca are capacitatea de a implementa masurile de criza ale planului de rezilienta pentru a asigura continuitatea afacerii companiei.

Masurile de criza din planul de rezilienta trebuie aplicate unui SC robust, agil, care sa permita reducerea efectelelor negative, distructive ale evenimentelor neprevazute.

Este necesara trecerea de la abordarea reactiva de planificare a masurilor de urgenta la abordarea proactiva de planificare rezilienta a unui SC, pentru evitarea sau gestionarea eficienta a intreruperilor operationale.

Pentru a fi rezilient si a raspunde mediilor interne si externe in schimbare, un Supply Chain ar trebui sa fie construit pe baza principiilor de rezilienta.

Ce trebuie sa ofere un Supply Chain foarte rezilient?

Vizibilitate buna asupra retelei de Supply Chain

Schimbarea in timp real a rutelor de distributie atunci cand e necesar

Capacitatea de a trece rapid de la o sursa la alta

Flexibilitate si agilitate in decizii si procese de lucru

Sisteme rapide de elaborare a scenariilor intr-un mediu economic cu restrictii multiple

Aprovizionarea cu incredere de la furnizorii noi

Principii de rezilienta pentru proiectarea arhitecturii unui SC rezilient

01

Principiul Transformarii Digitale

Digitalizarea asigura fluxurile de informatii necesare conectarii companiilor partenere, a proceselor operationale si a structurilor de management. Transformarea Digitala impreuna cu inovatiile tehnologice permit maximizarea rezilientei sistemului supply chain prin:

Vizibilitate end-to-end asupra proceselor operationale

Integrarea si partajarea informatiilor

Fundamentarea proactiva si mai putin reactiva a deciziilor in retea

Optimizarea si automatizarea fluxurilor operationale de business

Lucrul la distanta, in timp real

Monitorizarea online a performantei activitatilor

02

Principiul orientat pe Flexibilitate (Agile)

Presupune constructia unui sistem operational adaptabil si flexibil la schimbarile cerintelor din  piata. Constructia agila a sistemului se bazeaza in principal pe segmentarea virtuala a supply chainului.

Segmentarea este un proces de strategie operationala care implica impartirea unui set de resurse ale companiei (clienti, produse, canale de distributie, furnizori, locatii etc.) in subseturi / segmente cu trasaturi sau cerinte comune. Astfel, vor exista mai multe segmente virtuale pe acelasi supply chain, fiecare dintre ele avand propria strategie de optimizare a obiectivelor de competitivitate ale companiei.

Prin trecerea de la o strategie unica la mai multe strategii individuale asociate diferitelor profiluri de clienti / produse / furnizori, veti dezvolta rezilient multiple capabilitati ale retelei de supply chain: eficienta, timp de raspuns rapid, agililitate, configurare personalizata si flexibilitate in raport cu cerintele dinamice ale pietei.

03

Principiul Backup al Retelei Fizice

Presupune definirea corecta a densitatii retelei de resurse fizice tangibile (fabrici, depozite, huburi, porturi etc.).

Aparitia unei disfunctionalitati va fi preluata de o resursa fizica de backup dintr-o alta zona geografica.

Se asigura astfel continuarea functionalitatii lantului de aprovizionare-distributie.

04

Principiul Sistemelor Orientate spre Procese si Cerinte Clienti

Presupune definirea corecta a proceselor din arhitectura SC, pe baza unor modele de referinta care si-au dovedit deja eficienta (de exemplu modelul SCOR din schemele de mai sus).

Pentru aceste modele SC avem deja definite bunele practici de management si control al performantelor proceselor.

05

Principiul Sustenabilitatii

Se refera la introducerea actiunilor de Responsabilitate Sociala Corporativa (CSR) in strategia de dezvoltare a rezilientei unui supply chain. Actiuni concrete pentru dezvoltarea sustenabila a SC:

Reducerea amprentei de mediu – reorientarea catre flote de transport mai putin poluante, reducerea nivelului de emisii prin optimizarea rutelor de transport, tranzitia verde etc.

Economia circulara – reciclarea ambalajelor, a produselor reziduale, uzate moral sau expirate.

Cresterea calitatii produselor – alegerea unor sursel de aprovizionare certificate si extinderea sortimentului de produse bio.

Utilizarea de spatii eficiente – depozite, fabrici sau magazine construite pe baza standardelor de mare eficienta energetica si cu impact redus asupra mediului.

Dezvoltarea unor practici sociale corecte de business – siguranta si sanatate la locul de munca, respectarea drepturilor angajatilor, formarea continua profesionala etc.

Sprijinirea proiectelor comunitare – proiecte sociale, educationale, medicale etc.

06

Principiul Redundantei

Presupune implementarea optiunilor alternative in nodurile critice ale SC-ului.

Exemplu: Optiuni alternative de aprovizionare a unui produs, daca un furnizor se inchide sau isi reduce capacitatea de aprovizionare.

07

Principiul Diversitatii

Presupune abordarea unei situatii complexe, multidimensionale in diversitatea ei. Criza generata de pandemie nu trebuie tratata unipersonal, nu este unidimensionala – o problema sanitara sau de logistica.

Exemplul 1: La elaborarea planului de rezilienta a strategiei de afacerii, alcatuiti o echipa de criza formata din reprezentanti ai tuturor departamentelor functionale ale companiei (vanzari, marketing, supply chain, financiar, productie, IT, resurse umane etc.).

Exemplul 2: Utilizati modelul colaborativ S&OP/IBP la planificarea cererii, care presupune participarea unei echipe mixte multidisciplinare. Demand Plannerul va lucra impreuna cu reprezentanti ai celorlalte departamente.

08

Principiul Evolutiei

Sistemele pot fi construite pentru optimizare si eficienta maxima imediata sau pot fi construite pentru evolutie – imbunatatire constanta, tinand cont de noile schimbari si oportunitati ale pietei.

Actiunile imediate pentru rezolvarea disfunctionalitatilor in supply chain la crizele dinamice, cum ar fi Covid-19, nu trebuie sa ofere numai solutii de criza.

Aceste solutii, care prin iteratie pot aduce expertiza pentru constructia unor solutii mai eficiente viitoare, vor fi incluse in reproiectarea strategiei unui SC rezilient.

Actiunile imediate dupa declansarea pandemiei presupun costuri suplimentare si trebuie sa faca parte din solutiile problemelor viitoare.

09

Principiul Modularitatii

Ofera flexibilitate sistemelor in raport cu disfunctionalitatile aparute.

Principiul de modularitate este foarte important la elaborarea strategiei operationale LEAGILE, unde produsele complexe modulare, care au o volatilitate foarte mare a cererii, pot fi reconfigurate din partile componente standard produse deja pe stoc, dupa primirea comenzilor ferme din partea clientilor. Tehnica se numeste Postponement si poate fi aplicata cu succes in pandemie pentru gestionarea stocurilor de produse cu cerere variabila.

Exemplul 1: Sistemele software compacte care integreaza majoritatea functiilor principale ale unui supply chain sunt foarte vulnerabile in cazul unei disfunctionalitati. Modularitatea impune implementarea functiilor in module din afara ERP (CRM, WMS, TMS, Inventory Management, SCM planning etc.), astfel incat disfunctionalitatile unui modul sa nu afecteze integral softul ERP.

Exemplul 2: Combinarea modulelor software WMS si TMS permite personalizarea modalitatilor de onorare a cererii clientilor de catre furnizor, comanda clientului fiind onorata, in caz de nevoie, prin alocarea stocului din retea. Astfel, creste nivelul de servire a clientului.

10

Principiul Prudentei

Deoarece nu putem previziona evolutia evenimentelor si impactul COVID-19, se recomanda elaborarea scenariilor de constructie a planului de rezilienta. Aceste scenarii te pregatesc sa raspunzi la intrebarea “ce se intampla daca…”, astfel incat sa existe un plan de actiune atunci cand scenariul devine realitate.

In descrierea acestor scenarii previzionati momentele si nodurile din retea unde se pot produce disfunctionalitati in oferta si cerere. Rulati apoi scenariile end-to-end pentru a obtine informatiile necesare optimizarii valorilor operationale ale proceselor.

Versiunile de scenarii pe care le recomandam sunt: optimist, conservator, pesimist si se pot defini pe termen scurt, mediu si lung.

Exemplu: Daca pana in prezent, organizatia nu a avut un plan de gestionare a riscurilor pentru furnizori, incepeti acum pentru a identifica, evalua si selecta surse alternative de aprovizionare. Aveti stabilite criteriile de selectie a furnizorilor pe categorii de scenarii?

11

Principiul Coordonarii si Colaborarii Actiunilor Comune

Presupune implementarea proceselor colaborative intre departamentele interne ale companiei si extern, intre parteneri.

Acest principiu ofera agilitate, vizibilitate in SC si are o contributie majora la constructia unui SC rezilient.

Partajarea informatiilor reale intre partenerii din aval si amonte in cadrul proceselor colaborative asigura gestionarea corecta a cererii si ofertei (minimizarea riscurilor de bullwhip si a altor riscuri disruptive).

Permite realizarea unor aliante strategice intre parteneri, adaptarea arhitecturii SC la schimbarile dinamice ale pietei.

Sprijinul acordat clientilor, partenerilor intr-o perioada de adversitate poate genera increderea partenerilor si deschiderea acestora catre dezvoltarea aliantelor viitoare.

Ai citit Articolul 2 din Seria “Noua normalitate in pandemie”

Aceasta serie este formata din patru articole ce prezinta cateva strategii eficiente de adaptare a supply chain-ului la “noua normalitate”. In articolul al treilea vom prezenta actiunile imediate care pot fi luate de companie in domeniul operational pentru asigurarea continuitatii afacerii.

Meniu
close-link
close-link
close-link
close-link