Ce este comertul electronic de tip B2C (Business to Consumer E-commerce)?

business to consumer erpB2C e-commerce este o forma de comert electronic care descrie tranzactiile realizate in mod direct, prin intermediul internetului, intre o companie si consumatorul final. Site-ul web in cadrul caruia sunt desfasurate aceste tranzactii poarta cel mai adesea denumirea de magazin online.

Principalul avantaj al unei astfel de platforme este ca ofera companiilor acces la o piata noua, singura care a crescut chiar si in conditii de criza, ajungand sa masoare 134 de miliarde de euro la nivelul Uniunii Europene. In Romania, piata de comert electronic are in prezent 2 milioane de utilizatori si un volum de aproximativ 1 miliard de euro pe an, pentru 2014 estimandu-se o dublare a acestei valori.

Printre elementele distinctive ale unui magazin online se numara cosul virtual de cumparaturi sau ciclul scurt de vanzare, scopul urmarit fiind o achizitie imediata din partea clientului.

Cum functioneaza un magazin online?

Prin intermediul unui magazin online o companie isi poate prezenta oferta de produse sau servicii catre consumatorii finali. Acestia, odata ajunsi pe site, pot analiza oferta si adauga produsele dorite in cosul virtual de cumparaturi. Ulterior, pentru finalizarea comenzii, vor trebui sa aleaga o metoda de plata si sa furnizeze datele de livrare.

Care sunt avantajele oferite de o platforma de B2C e-commerce?

  • Clientii nu mai sunt limitati de programul de lucru al companiei deoarece magazinul online este disponibil 24 de ore din 24
  • Platforma poate fi accesata de oriunde exista conexiune la internet si de pe orice tip de dispozitiv: desktop, laptop, tableta sau smartphone
  • Cheltuielile de lansare, promovare si intretinere pentru un magazin online sunt mai mici in comparatie cu un magazin fizic, iar aria de acoperire este mult mai mare: cu un singur magazin online pot fi adresati clientii din orice oras, tara sau arie geografica dorita
  • Nu implica in mod obligatoriu existenta stocului: unele companii aleg sa comande produsele de la furnizori/producatori exact in momentul in care sunt cerute, ceea ce inseamna ca vor avea cheltuieli minime cu stocurile
  • Modalitatile prin care poate fi prezentata oferta de produse sunt extrem de diverse: atasarea unui numar nelimitat de imagini sau video-uri, pagini dedicate pentru cele mai noi oferte sau pentru cele mai achizitionate articole, descrieri complete pentru fiecare produs in parte samd
  • Accesul clientilor la produsele dorite se face rapid prin: filtre de cautare dinamica, wishlists – liste de produse dorite, posibilitatea de a face comparatii intre produse etc.
  • Inregistrarea in magazinul online se poate face in functie de preferintele fiecarui client: prin crearea unui cont cu informatii detaliate, printr-un cont de vizitator (daca nu doreste sa ofere datele personale) sau printr-un cont de pe retelele sociale (precum Facebook)
  • Ofera metode sigure si variate de plata: online prin carduri de credit/debit, cash sau cu cardul la livrare, prin ordin de plata sau transfer bancar
  • Conceptul de cos virtual de cumparaturi ii permite vizitatorului sa adauge produse pe masura ce parcurge site-ul, iar la finalul vizitei sa le comande pe toate sau doar pe unele dintre acestea. Acest lucru ii asigura rezervarea produselor pe toata durata vizitei pe site. Mai mult decat atat, daca nu a finalizat comanda pe loc, poate reveni dupa un timp si o poate relua, in functie de disponibilitatea stocului la momentul respectiv
  • Metodele de promovare sunt extrem de diverse, incepand cu newslettere, bannere online, retele de socializare, Google Adwords, campanii de vouchere, promotii, discount-uri, samd
  • Costurile aferente promovarii sunt mai usor de masurat si controlat, putand fi ajustate in permanenta in functie de rezultatele obtinute

Ce este comertul electronic de tip B2C

Magazin online integrat cu sistemul ERP

Integrarea platformei de e-commerce de tip Business to Consumer cu un sistem ERP presupune transferul automat de informatii intre acestea, ceea ce inseamna ca:

  • Toate comenzile plasate prin intermediul magazinului online ajung direct in ERP
  • Preturile stabilite in ERP sunt disponibile si in portal
  • Stocurile produselor pot fi vizualizate de catre clienti direct din magazinul online
  • Informatiile despre clienti, oferite de acestia la inregistrarea in magazinul online, sunt transferate automat catre sistemul de la sediul central

Ce avantaje ofera integrarea magazinului online cu sistemul ERP?

  • Comenzile de client ajung direct in ERP, iar pe baza lor sunt generate automat documentele ulterioare: avize, facturi etc, astfel ca sunt procesate mult mai rapid si ajung la clienti intr-un timp mai scurt
  • Multe dintre procesele operationale sunt automatizate, iar necesarul de personal si costurile aferente vor fi mai mici, la fel si posibilitatea de aparitie a erorilor de natura umana
  • Acuratetea informatiilor este mai ridicata, avand in vedere ca atat preturile cat si stocurile sunt actualizate in timp real si sincronizate cu cele din ERP

Prin intermediul unui magazin online pot fi vandute atat bunuri de larg consum, cat si servicii, cum ar fi abonamente de telefonie sau pachete turistice. Mai mult decat atat, pe langa magazinele online uzuale mai exista si alte tipuri de platforme de comert electronic Business to Consumer, precum “marketplaces” – site-uri care aduc in acelasi loc vanzatori si cumparatori (ex. Ebay.com), portaluri care ofera in mod integrat servicii si continut (ex. Yahoo.com), site-uri specializate in oferirea de continut (video, muzica, stiri) sau specializate pe anumite servicii.

Meniu
close-link
close-link
close-link
close-link