e-Transport - RO e Transport: Sistemul de monitorizare pentru bunurile cu risc fiscal ridicat

e-Transport, Sistemul national pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum legume, fructe, bauturi alcoolice, produse minerale, imbracaminte si incaltaminte, a devenit obligatoriu incepand cu 1 iulie 2022, dar aplicarea amenzilor pentru neconformare a fost amanata pana la data de 1 octombrie 2022.

Sistemul RO e Transport are rolul de a asigura trasabilitatea bunurilor si, totodata, contribuie la reducerea evaziunii fiscale si implicit la cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor datorate catre bugetul de stat. Folosirea Sistemului RO e-Transport nu este conditionata de anumite tipuri de relatii comerciale, ca in cazul RO e-Factura. Spre deosebire de facturarea electronica, operatorii economici care realizeaza transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat au obligatia sa declare in e Transport, atunci cand prevede legea, indiferent ca este vorba de relatii business to business (B2B), business to consumer (B2C) sau business to government (B2G).

Ce este e-Transport Sistemul national ANAF care vizeaza monitorizarea transportului

Ce este e-Transport?

e-Transport sau RO e-Transport se refera la Sistemul national care vizeaza monitorizarea transportului de marfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul Romaniei, ce a fost implementat de autoritati in cadrul procesului de digitalizare a administratiei fiscale. Din cauza procedurilor definitivate cu intarziere, termenul de aplicare a amenzilor pentru contribuabilii vizati, care nu se conformeaza, a fost amanat pana la 1 octombrie 2022.

Obligatiile fiscale

Aceasta noua obligatie declarativa se adauga la celelalte doua masuri adoptate in cadrul aceluiasi proces, cu termene de conformare in iulie 2022, respectiv SAF-T si RO e-Factura.

Cum se face raportarea RO e-Transport?

Se acceseaza Sistemul RO e-Transport din spatiul privat virtual (SPV) al contribuabilului si se completeaza, in sectiunile dedicate: datele legate de partenerii comerciali, marfurile transportate, inclusiv descrierea, caracteristicile, cantitatile si valoarea acestora, locurile de incarcare si descarcare sau detalii despre tipul de transport folosit.

Raportarea e Transport se face prin transmiterea fisierului .xml, cu datele mentionate anterior, care va fi supus unei serii de validari de catre autoritatea fiscala, asemenea celorlalte raportari ANAF.

Verificarea datelor de catre sistem

Pe baza verificarilor, daca informatiile sunt introduse corect, sistemul va aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care atesta primirea declaratiei. In cazul completarii eronate, declaratia nu va putea fi transmisa in sistem, iar contribuabilul va primi un fisier de tip .xml cu erorile identificate. Modificarea datelor declarate in RO e transport se va putea face pana la intrarea pe teritoriul national sau pana la punerea in miscare a vehiculului cu care se realizeaza transportul.

Ce se raporteaza in e Transport ANAF Romania

Ce se raporteaza in e Transport si care sunt bunurile cu risc fiscal ridicat ce fac obiectul monitorizarii?

Bunurile cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, conform Ordinului 802 / 29.04.2022,  sunt:

Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care se incadreaza la codurile NC 0701 si 0714

Fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC 0801 si 0814

Bauturi, lichide alcoolice si otet, care se incadreaza la codurile NC 2201 si 2208

Sare, sulf, pamanturi si pietre, ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517

Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC 6101 si 6117

Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC 6201 si 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv

Incaltaminte, ghete si articole similare, parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv

Fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 si 7214

Un aspect important de retinut este ca in e Transport vor fi declarate inclusiv transporturile care contin atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte tipuri de bunuri, pe baza carora Sistemul RO e Transport va genera un singur cod UIT pentru intregul transport.

Ce este codul UIT si cand se elibereaza?

Dupa transmiterea si validarea datelor, Sistemul RO e Transport genereaza automat un cod unic de identificare (UIT), care va fi utilizat ca referinta si care are o valabilitate de 5 zile, de la data inceperii transportului. Codul UIT atribuit transportatorului va fi aplicat pe documentatia de transport, iar conducatorii de vehiculele care transporta bunuri cu risc fiscal ridicat, au obligatia sa detina codul UIT pe toata durata transportului.

Ce tipuri de transporturi vizeaza e Transport?

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat, vizeaza urmatoarele tipuri de transporturi / tranzactii:

Ce tipuri de transporturi vizeaza si care sunt bunurile cu risc fiscal ridicat

Transporturile care incep si se finalizeaza pe teritoriul tarii

Toate tranzactiile transfrontaliere care incep in Romania (ex.: export, livrare intracomunitara)

Toate tranzactiile transfrontaliere care se finalizeaza in Romania (ex.: import, achizitie intracomunitara)

Toate tranzactiile transfrontaliere care sunt in tranzit pe teritoriul Romaniei (si in acest caz o parte din transport se desfasoara pe teritoriul Romaniei)

Cine are obligatia declararii datelor in Sistemul
e-Transport?

Radarul marfurilor, asa cum mai este cunoscut RO e-Transport, vizeaza toti operatorii economici din Romania care vand sau cumpara produse cu risc fiscal ridicat, ce sunt transportate pe caile rutiere.

Declararea datelor catre ANAF

Declararea informatiilor in RO e Transport va fi realizata inainte de inceperea operatiunii de transport pe teritoriul Romaniei, iar obligatia declararii datelor in sistem se adreseaza:

Destinatarului

Inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz.

Beneficiarului din Romania

In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Furnizorului din Romania

In cazul tranzactiilor interne sau a livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz.

Depozitarului

In cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

Cine are obligatia declararii datelor in Sistemul ro e-Transport

Ce amenzi vor fi aplicate in cazul neconformarii eTransport?

Incepand cu 1 octombrie 2022, in cazul in care contribuabilii vizati pentru eTransport nu vor respecta prevederile, vor fi aplicate amenzi cuprinse intre 10.000 si 50.000 lei pentru persoanele fizice si intre 50.000 si 100.000 lei pentru persoanele juridice, la care se va adauga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

e Transport ANAF si sistemele ERP de la Senior Software

Senior Software a actualizat solutiile ERP pentru managementul resurselor: SeniorERPsistem ERP 100% romanesc cu timp redus de implementare si SeniorXRPsoftware ERP complet pentru managementul afacerilor complexe, implementand o serie de functionalitati noi, pentru a veni in ajutorul companiilor vizate de RO e-Transport si a simplifica procedura de raportare in Sistemul national pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.

schema articol site Sistemul de monitorizare pentru bunurile cu risc fiscal ridicat
close-link
close-link
close-link
close-link