Identificarea eficienta a problemelor operationale din Supply Chain – Actiuni imediate pentru companii

Aprovizionare | Distributie | Planificare stocuri | Digitalizare

Identificarea eficienta a problemelor operationale din Supply Chain


Articol scris de Dr. Ec. George Ogrinja – Director Supply Chain, Profesor asociat Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, ASE Bucuresti.

Daca in articolul anterior am discutat despre etapele de elaborare a strategiei unui SC rezilient, astazi vorbim despre cum putem identifica in mod eficient problemele operationale care provoaca disfunctionalitati, amenintari sau vulnerabilitati, precum si actiuni imediate pe care le putem realiza.

In etapa de identificare eficienta a provocarilor, vom colecta intr-un registru al problemelor operationale informatiile necesare pentru identificarea disfunctionalitatilor, amenintarilor si vulnerabilitatilor din Supply Chain (SC).

Disfunctionalitate

Eveniment care se produce in urma atacului unei amenintari in punctul vulnerabil al sistemului.

Amenintare

Eveniment care are potentialul de a provoca daune companiei.

Vulnerabilitate

Punct slab din reteaua lantului logistic in care compania ar putea fi expusa si exploatata.

Registrul cu probleme operationale

Pentru definirea corecta a unei probleme operationale trebuie sa tinem seama de urmatoarele categorii de informatii:

  • Ce s-a intamplat
  • ID problema – numar / cod unic de identificare
  • Descriere problema - ce s-a intamplat sau are un potential mare sa se intample
  • Tip problema – disfunctionalitate / amenintare / vulnerabilitate
  • Unde
  • ID nume proces – de ex.: in ce proces SCOR s-a intamplat problema sau exista riscul de a se intampla
  • ID categorie problema - de ex.: Managementul relatiilor cu clientii, Aprovizionare, Managementul cererii si controlul stocurilor, Transport, Centre de distributie/E-fulfillment, etc.
  • ID departament - locul aparitiei problemei in structura organizationala a companiei, persoane afectate/grupuri de persoane
  • Cand
  • Data aparitie problema - exprimata calendaristic si nu prin generalitati
  • Sursa problema - cauze posibile ale problemei
  • Persoane afectate / responsabile
  • Persoane afectate - grupuri de persoane / structuri organizationale
  • Persoana care identifica problema – nume si functie persoana care a sesizat evenimentul
  • Persoana responsabila – nume si functie persoana responsabila pentru initierea actiunilor de redresare
  • Impact
  • Grad de impact - evaluat dupa amploarea problemei si consecintele ei
  • Valoare impact - se poate completa in pasii urmatori de evaluare a riscurilor
  • Probablitate / frecventa de aparitie - se poate completa in pasii urmatori la evaluarea riscurilor
  • Nivel prioritate tratare problema - stabilit dupa diverse criterii precum timpul de raspuns
  • ID Risc asociat - referire la o lista de alte evenimente secundare cu potential de risc, asociate riscului principal
  • ID Departament asociat - referire la structura companiei expusa riscului asociat
  • Cost management risc - costuri aferente activitatilor de gestionare a riscului
  • Actiuni
  • Actiuni de rezolvare - actiuni intreprinse pentru redresarea situatiei, rezultate obtinute
  • ID Eveniment urmator – in cazul in care descrierea problemei se face printr-o secventa de evenimente
  • Altele
  • Alte informatii – detalii pentru documentarea problemei obtinute prin tehnica interviurilor

Aprovizionare si ofertare:
Actiuni imediate pentru gestionarea problemelor

01

Initierea unor acorduri asupra nivelului de servire a produselor cu volum mare de vanzare

Potrivite pentru furnizorii care nu sunt adaptibili cerintelor pietei, pentru a-i asigura ca veti transmite constant comenzi de aprovizionare. Ajutati astfel furnzorii la elaborarea corecta a planului de productie sau aprovizionare.

03

Identificarea surselor alternative de aprovizionare

Pentru suplimentarea ofertei de produse in cazul furnizorilor care isi opresc sau reduc productia / livrarile din diverse cauze pandemice.

02

Determinarea modului de stabilire a politicii de customer service in caz de dezastru

Aflati ce produse ale furnizorului aveti in stoc, unde sunt depozitate, ce produse aveti in tranzit, care sunt datele planificate pentru receptia produselor.

04

Revizuirea portofoliul general de produse

Recomandam simplificarea gamei de produse din clasele B si C pentru a creste acuratetea prognozei cererii pe o piata volatila. Evitati astfel excesul de stoc pentru produsele cu miscare lenta, imobilizarile financiare si costurile de depozitare. Largirea portofoliului cu produse de substitutie se poate face, dar numai pentru produsele din clasa A, care asigura un volum mare al vanzarilor.

Distributie si livrare – Actiuni imediate pentru gestionarea problemelor

Redirectionarea fluxului de produse / materiale – rute alternative si costuri adiacente.

Vanzarea produselor direct catre clientul final – pentru distributia de tip B2C.

Distributia produselor pe multiple canale de vanzari – cu flota disponibila sau cu externalizarea serviciilor de transport.

Adaptarea si realocarea flotei si soferilor – de la afacerile devenite neesentiale in pandemie la afacerile esentiale din industria alimentara, a bauturilor, medicala, IT si industria suport.

Dezvoltarea serviciilor contactless si a serviciilor multiple de transport.

Utilizarea unui sistem TMS (Transport Management System) care permite planificarea curselor de transport, managementul flotei, verificarea si validarea la plata a facturilor de transport pentru furnizorii 3PL.

Schimbarea / adaptarea procesului de ambalare a produselor pentru a respecta noile reglementari de siguranta sanitara.

Planificare si control stocuri – Actiuni imediate pentru gestionarea problemelor

Intensificarea colaborarii cu clientii pentru actualizarea frecventa a comenzilor cu cerere anticipata.

Initierea proceselor colaborative CPFR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment) pentru planificarea comuna a cererii prognozate prin schimbul de informatii cu clientii cheie despre cerintele pietei.

Cresterea vizibilitatii asupra stocurilor din retea, pentru comunicarea in timp real catre clientii cheie a stocurilor de produse lipsa.

Stabilirea / activarea procedurilor de servire a clientilor in cazul lipsei de produse (FIFO, in functie de relatiile istorice sau volumul afacerilor).

Analiza contractelor si a obligatiilor legale fata de client. Pentru evitarea penalizarilor de intarziere a livrarilor, comunicati clar clientilor orice intarzieri potentiale inainte si in momentul achizitiei.

Initierea actiunilor de renegociere a obligatiilor contractuale: termene de plata, acorduri SLA de servire, penalitati etc.


Digitalizare – Actiuni imediate pentru gestionarea vulnerabilitatilor

Adaptabilitate, Flexibilitate – Agilitate

Activitatile de relocare rapida a activelor logistice si a stocurilor, precum si dezechilibrele dintre cerere si oferta au fost accelerate de provocarile aduse de pandemie.

Agilitatea asigura unui Supply Chain viteza de reactie rapida la schimbarile dinamice ale cerintelor de consum.

In plus, adaptabilitatea si flexibilitatea trebuie sa fie pe primul loc pentru gestionarea eficienta a momentelor volatile si reducerea vulnerabilitatilor unui Supply Chain.

Investiti in sisteme software performante, de incredere, care imbunatatesc procesele de lucru si activitatile din companie. Alegeti solutii integrate, adaptate in functie de nevoile specifice ale businessului dumneavoastra!

Afla detalii despre portofoliul de solutii Senior Software!

Meniu
close-link
close-link
close-link
close-link