Provocarile continue ale pietei solicita astazi supply chainului noi performante operationale

Definirea si prioritizarea capabilitatilor viitoare ale lantului de aprovizionare, presupune realizarea activitatilor din etapa a 3-a a metodologiei de actualizare a strategiei de supply chain, mai exact analiza SWOT si auditul intern al supply chainului – evaluarea performantelor actuale si documentarea noilor cerinte operationale.

In reactualizarea strategiei de supply chain, toate companiile ar trebui sa-si aleaga ca punct de referinta initial analiza SWOT si, ulterior, sa treaca la construirea modelului de operare potrivit sustinerii obiectivelor strategice pe termen lung.

Analiza SWOT ofera o evaluare amanuntita a capacitatilor interne ale supply chainului, a oportunitatilor, a punctelor forte, critice si vulnerabile ale intregului lant valoric.

Pe baza evaluarilor SWOT vom identifica ulterior diferentele dintre performanta operationala actuala a unei organizatii si cerintele prezente si viitoare de servire a clientilor.

wms management depozit provocarile operationale din domeniul supply chain

Cerintele viitoare identificate ca fiind comune mai multor companii pentru depasirea provocarilor operationale din perioada urmatoare sunt:

Reducerea timpului de livrare a comenzilor

Diversificarea canalelor de vanzare

Disponibilitatea produselor pe stoc

Gestionarea eficienta a costurilor de distributie

Transformarea digitala

Cresterea operationala sustenabila si rezilienta

Reducerea timpului de livrare a comenzilor

In topul prioritatilor supply chainului in perioada urmatoare este reducerea ciclurilor comenzilor clientilor, respectiv a perioadei de timp dintre primirea comenzii de catre furnizor si receptia produselor comandate de catre client.

Timpul scurt de livrare reprezinta un avantaj competitiv important

Timpul de livrare a devenit un diferentiator al avantajelor competitive si trebuie alocat corect pe segmente / grupe de clienti impreuna cu alte valori competitive, precum: eficienta livrarii (cel mai mic cost), flexibilitatea optiunilor de livrare (livrarile multichannel sau omnichannel), agilitate (personalizarea produselor modulare), servicii speciale cu valoare adaugata (formarea de kituri, instalare produs nou, preluarea / reciclarea produsului vechi, extinderea perioadei de garantie etc.).

Nu te poti diferentia prin pret? Diferentiaza-te prin servicii cu valoare adaugata la vanzare sau postvanzare.

Digitalizarea si automatizarea proceselor de customer service, order management, warehouse management si transport pot conduce la cicluri mai rapide ale comenzilor, mai putine erori in interventiile manuale si la cresterea calitatii serviciilor pentru clienti.

Analizati gradul de onorare a cererilor clientilor pentru a stabili cate comenzi pierdeti (randament scazut de colectare) si daca va incadrati in timpul de livrare la nivel de industrie. De exemplu, livrarea in 2h s-ar putea sa nu fie acceptabila daca industria a inceput sa realizeze livrarea in 30 de minute. Pe de alta parte, livrarile expres cu timp mic de livrare necesita existenta unei retele de distributie cu acoperire geografica extinsa. Daca nu pot fi garantati acesti timpi de livrare, pot fi aplicati alti diferentiatori, cum ar fi diversitatea produselor si a brandurilor sau externalizarea serviciile de e-commerce catre firme de e-fulfillment.

Extinderea proceselor colaborative prin realizarea de parteneriate cu platforme marketplace, platforme 3PL de transport, depozitare si e-fulfillment si furnizori de produse alternative ar permite adaptarea la dinamica pietei si reducerea timpului de livrare catre clienti la nivel de industrie.

warehouse management system provocarile operationale din domeniul supply chain

Analizati numarul de comenzi/ora sau numarul de produse/ora colectate in depozit pentru a decide cum veti realiza procesul de order fulfillment, intern sau extern sau ce investitii interne sunt necesare pentru a creste productivitatea pickingului.

In cazul investitiilor in echipamente automate, integrarea acestora se poate face cu software-ul WMS (Warehouse Management System). Un sistem de tip Warehouse Management System (WMS) este o componenta importanta a lantului de aprovizionare, care are rolul de a monitoriza si controla miscarea stocurilor de marfa in cadrul depozitelor si care se integreaza cu echipamente si instalatii specifice depozitelor, precum: conveioare, cantare etc.

Totodata, cu WMS puteti sa monitorizati toate fazele procesului de executie a comenzilor (deplasarea operatorilor in depozit, colectarea produselor, sortarea si consolidarea produselor in comenzi, pregatirea comenzilor pentru livrare) pentru a elimina timpii neproductivi (timpii de deplasare) si a creste productivitatea procesului de order fulfillment.

Diversificarea canalelor de vanzare

Retail multichannel vs. omnichannel

Comertul cu amanuntul multichannel este foarte dezvoltat in Romania. In vanzarile multichannel cu amanuntul clientii pot cumpara, separat, fie intr-un magazin fizic, fie online, fara interactionarea canalelor de vanzare in aceeasi sesiune de cumparare.

De exemplu, clientii care vor cumpara pe canalul online nu vor avea permisiunea de a returna fizic produsul la magazin, adica pe canalul offline, deoarece conceptul multichannel nu permite interactiunea mai multor canale in cadrul unei sesiuni de cumparare.

Noua provocare a supply chainurilor in perioada urmatoare este activarea capabilitatilor de livrare omnichannel pentru a fi mai aproape de cerintele clientilor. Evolutia nu este online vs. offline ci este omnichannel si everyday low prices. Astfel, pentru a fi prezenti pe piata viitoare, retailerii trebuie sa se adapteze unui mediu dinamic.

Segmentul omnichannel permite retailerilor conectarea mai multor canale de vanzare in cadrul aceleiasi sesiuni de cumparare, imbunatatind experienta clientului la cumparare. Prin urmare, este important ca retailerii sa raspunda cerintelor crescute si in evolutie ale clientilor prin deschiderea interactiunii intre canalele de vanzare care ofera servicii contactless. Omnichannel ofera multiple modalitati de a primi si de a returna produsele, dupa cum urmeaza:

Home Delivery sau click and home delivery – comanda online, colectarea si livrarea produselor direct acasa

Click & colect – comanda online, ridica comanda din magazin sau de la un locker / hub

Click and self-picking sau BOPIS (Buy Online, Pick-up in Store) – colectarea personala in magazin a produselor rezervate prin comanda online

BORIS (Buy Online, Return in Store) – produsele comandate online se pot returna celui mai apropiat magazin din retea

BOPAC (Buy Online, Pickup at Curbside) – se comanda online si se primeste comanda la masina personala din parcare etc.

Oportunitatea cumparatorului de a alege dintr-o serie de optiuni si de a schimba decizia de cumparare in aceeasi sesiune de shopping poate reprezenta un factor cheie de diferentiere, un avantaj competitiv.

Observatie: Retailul exclusiv offline trebuie sa se reinventeze si sa preia serviciile omnichannel.

Dorinta de vizibilitate in online a companiilor care operau numai offline a fost fortata de restrictiile din timpul pandemiei. Cerintele noi de livrare omnichannel ale retailerilor, mentionate anterior, transfera magazinelor fizice o parte a functiilor de onorare a comenzilor online.

Magazinele fizice devin microdepozite care vor realiza si operatiuni de micro-fulfillment

Magazinele fizice devin microdepozite wms

Spatiul comercial al magazinului va fi special gandit pentru a colecta rapid comenzile online ale clientilor din proximitatea magazinului, cu optiuni de livrari variate: la domiciliu, cu ridicare din magazin sau de la punctele drive-thru, accesibile cu masina. Organizarea magazinelor ca micro-fulfillment center a permis utilizarea magazinului fizic pentru un fulfillment mai bun, o imbunatatire a livrarilor last-mile si o reducere a timpului de livrare prin alegerea magazinelor din proximitatea clienților in pregatirea comenzilor.

In viitor, dezvoltarea parteneriatelor cu furnizorii de servicii last-mile, lockere, curierat etc. este esentiala pentru implementarea serviciilor omnichannel. Furnizorii de lockere easybox ofera servicii foarte importante pentru livrarile online, aproape de casa sau in drum spre serviciu.

Observatie: Vanzarile sunt foarte bune in online daca ai si prezenta fizica offline.

Creati o experienta de cumparaturi completa online si offline pentru a elimina retinerea clientilor de a cumpara produse, fara a fi vazute fizic, cu ochii lor.

Pentru a creste numarul comenzilor online, se pot deschide showroomuri offline in orase. Clientul poate comanda online dupa vizita in showroom si cunoasterea fizica a produselor. Atunci cand nu va permiteti magazine fizice offline, este suficient sa aveti showroomuri sau locatii pickup proprii pentru a avea prezenta omnichannel in toate canalele posibile de livrare.

Vanzarea hibrida a produselor, folosind canalele online si offline, necesita implementarea in strategia viitoare de supply chain a unor solutii integrate de suport pentru procesele cross-channel, respectiv:

Enterprise Resource Planning (ERP) – sincronizeaza automat stocurile, preturile, informatiile despre produse si gestioneaza unitar comenzile venite pe canale multiple de vanzari.

Inventory Management – poti sa optimizezi stocurile pentru un numar nelimitat de locatii (fizice sau virtuale) si iti permite sa reduci investitia in stocuri si sa cresti productivitatea angajatilor, datorita functionalitatilor de automatizare a activitatilor specifice aprovizionarii.

Warehouse Management System (WMS) – pentru gestionarea eficienta a marfurilor, de la receptia acestora si pana la pregatirea comenzilor si livrarea lor catre clienti.

Transport Management System (TMS) – planifica comenzile de vanzare pe rute optime de transport, ca sa castigi timp pentru afacerea si clientii tai. Solutia de optimizare rute de livrare tine cont de comenzi, vehicule, depozite, soferi, calculeaza automat costurile de transport etc.

Integrarea software a magazinului online cu solutii digitale pentru simplificarea procesului de livrare, cu sisteme de gestiune a platilor catre curieri etc.

Transformarea centrelor de distributie in centre hibride pentru a onora atat comenzile traditionale offline pentru magazinele fizice, cat si comenzile online pentru livrare la domiciliu, ridicarea din magazine sau alte puncte de livrare.

Construirea unor centre mai mici de e-fulfillment aproape de clusterele de clienti sau externalizarea serviciilor de e-commerce catre firme de fulfillment. Pentru gestionarea dinamica a supply chainului si a stocurilor, se recomanda companiilor sa fie parte a unei platforme colaborative impreuna cu furnizorii terti de servicii pentru transport, depozitare si fulfillment.

Transformarea magazinelor fizice in micro-depozite care vor realiza si operatiuni de micro-fulfillment pentru comenzile online etc.

Implementarea corecta a proceselor de retur permite managementul eficient si identificarea oportunitatilor de reducere a retururilor, astfel:

Definirea clara a regulilor din procedura de retur si monitorizarea atenta a acestor reguli pentru a reduce rata de retur si retururile nejustificate din partea clientilor. Uneori, lipsa regulilor duce la loturi intregi de produse returnate si depozitate care, de cele mai multe ori, din diferite motive, nu mai pot fi vandute si devin un cost suplimentar pentru companie. Cel mai simplu mod de a organiza un proces de retur eficient este sa realizati o legatura cat mai buna intre departamentul de customer service si cel de planificare si logistica.

Dezvoltarea unor politici foarte bune de retur care sa incurajeze achizitia online a produselor.

Includerea planificarii strategiei logistice de retur in planificarea strategiilor logistice ale celorlalte canale de distributie. Astazi, provocarea permanenta la care trebuie sa raspunda companiile in organizarea procesului de retur se refera la integrarea fluxului de consolidare al „retururilor” în sistemele lor logistice, astfel incat sa se asigure maximizarea încărcarii vehiculelor pe retur. Utilizarea de catre companiile cu amanuntul a vehiculele de aprovizionare pentru returnarea stocurilor excedentare, a deșeurilor si ambalajelor, a produselor nefunctionale destinate proceselor de reparații, reutilizare, reciclare sau remanufacturare va creste odata cu aplicarea standardelor economiei circulare.

Asigurarea unor linii clare de demarcatie intre operatiunile de iesire (outbound) si operatiunile de retur. Este esential pentru calitatea si eficienta operatiunilor, ca spatiile facilitatilor si stocurilor de produse sa nu se amestece.

Clasificarea si inregistrarea categoriilor de retur pentru evidentierea cauzelor. Analizati informatiile referitoare la categoriile, cauzele si frecventa de aparitie a retururilor pentru a le utiliza in negocierea clauzelor contractuale (discount, penalizare etc.).

Disponibilitatea produselor pe stoc

Avand in vedere fluctuatiile cererii si ofertei din 2021, oferta insuficienta de produse in perioada urmatoare ar putea fi provocata de:

Nerespectarea termenelor de aprovizionare pentru produsele care provin din surse internationale

De exemplu, criza de aprovizionare generata de transportul maritim, urmare a dezechilibrelor dintre cererea mare vs. oferta mica de containere, a produs intarzieri sau intreruperi ale fluxului de marfuri, cu impact asupra disponibilitatii anumitor tipuri de produse pe stoc catre sfarsitul anului 2021 si implicit asupra numarului comenzilor neonorate in prima parte a anului 2022. Exista intarzieri in fluxul marfurilor din strainatate, in special pe transportul maritim din China din cauza crizei containerelor si a blocajelor portuare, dar si pe transportul rutier si aerian din Europa, ca urmare a conflictelor militare.

Pentru a gestiona mai eficient incertitudinile si intreruperile externe ale lanturilor de aprovizionare, va recomandam:

  • Informati-va in permanenta din sursele media de business asupra riscurilor externe geografice
  • Analizati tipurile de date si informatiile colectate, simulati scenariile potentiale “what-if” si dezvoltati pe fiecare scenariu planurile de raspuns

Analizele de risc pe scenarii si categorii de marfuri va pot conduce la decizii de aprovizionare in exces, asumandu-va fundamentat costurile mai mari de depozitare pentru un volum mai mare de stocuri (efectul bullwhip).

wms software depozit provocarile operationale din domeniul supply chain
Extinderea portofoliului de produse cu produse alternative, provenite din surse multiple

Pentru a reduce riscurile de aprovizionare, companiile si-au marit rezilienta prin cresterea numarului de furnizori ai aceluiasi produs sau al produselor de substitutie, evitand dependenta de sursele de aprovizionare aflate in zonele de razboi sau supuse embargoului.

Extinderea portofoliului de produse ca urmare a diversificarii canalelor de vanzare si in special a deschiderii catre canalele online

Daca nu va puteti diferentia prin termene scurte de livrare, o puteti face prin diversificarea canalelor de vanzare si a ofertei de produse. Incercati sa fiti prezenti pe mai multe marketplace-uri care au game de produse diferite, iar printr-un mix de produse si preturi sa obtineti o profitabilitate mai buna.

Cresterea variabilitatii cererii, accentuata de schimbarile majore din comportamentul cumparatorilor din perioada pandemica, dar si de noile cerinte ale refugiatilor ucrainieni

Schimbarile fortate ale rutelor logistice, ca urmare a conflictului militar ruso-ucrainean, vor conduce la cresterea exponentiala a costurilor de transport si a timpilor de aprovizionare. Prin urmare, analizati implicatiile schimbarilor in costurile logistice asupra marjei de profit a produselor si asupra politicilor de control stocuri, pentru a asigura disponibilitatea produselor in stoc.

Pentru adaptarea rapida la cerintele pietei si cresterea disponibilitatii produselor in stoc, directiile principale de interes pentru 2022 si in viitor sunt:

  • Dezvoltarea proceselor colaborative interne companiei (S&OP) pentru cresterea eficientei proceselor de planificare si prognoza a cererii.
  • Dezvoltarea solida pe termen lung a parteneriatelor cu furnizorii de marfuri si servicii. Extinderea proceselor colaborative prin realizarea de parteneriate cu clientii si furnizorii importanti, marketplace-uri, platforme 3PL de servicii logistice si extinderea strategica a surselor alternative de aprovizionare vor permite adaptarea la dinamica pietei. Cei care au avut stabilite aceste parteneriate vor continua sa le dezvolte si in aceasta perioada mai dificila. Pentru 2022 si in viitor va ocupa primul loc o noua provocare: cresterea sprijinului din partea managementului pentru dezvoltarea colaborarii interne si externe companiei. Pentru a ramane rezilienti in fata perturbarilor continue, se recomanda managerilor de supply chain sa gandeasca cu atentie directiile si prioritatile de investire a timpului si resurselor.
  • Promovarea brandurilor de fidelizare in managementul relatiilor cu clientii.
  • Diferentierea prin servicii de vanzare si post-vanzare, de imbunatatire a experientei de cumparare pentru fidelizarea clientilor. De exemplu, in cazul produselor electrocasnice, pentru a fideliza clientii, ofera-le informatii estimative despre data la care produsul va fi disponibil in stoc, combinand serviciile de livrare acasa “door-to-door” cu cele de instalare a produselor si de eliminare a componentelor sau produselor uzate.
  • Cresterea acuratetei prognozei produselor cu cerere variabila si a gradului de onorare a comenzilor clientilor, prin segmentarea produselor din portofoliu. Criteriile de segmentare a produselor pot fi: volumul vanzarilor, marja de profit, numarul de comenzi, canalele de vanzare etc. Se recomanda la stabilirea claselor de importanta A, B, C a produselor, utilizarea multipla si combinata a criteriilor de segmentare a cererii (ex: combinarea criteriilor valoare vanzari si numar comenzi clienti). Definiti pentru fiecare segment / grupa de produse strategia de management a stocurilor bazata pe obiectivele de servire (timp, nivel si cost), metoda de prognoza a cererii, politicile de control stocuri (cand sa comand, in ce cantitate, nivelul stocului disponibil de produse la vanzare) etc.
  • Cresterea vizibilitatii produselor in tranzit si estimarea ETA (Estimated Time of Arrival) a timpului de sosire a produselor la destinatie pentru a reduce stocul de siguranta, costurile de stocare si planificarea mai buna a operatiunilor de incarcare si descarcare a flotei de transport.

Rezolvarea acestor cerinte s-a dovedit a fi benefica in constructia rezilienta si flexibila a supply chainului, conducand la echilibrarea balantei cerere-oferta si la cresterea disponibilitatii produselor in stoc.

Citeste si:

Ai citit Articolul 4 din Seria “Tendinte logistice in 2022 si perioada urmatoare”

Aceasta serie este formata din patru articole ce prezinta tendintele in logistica in 2022 si cum isi regandesc companiile viitorul lor model de supply chain. Daca doresti sa citesti articolele anterioare, apasa butonul de mai jos.

close-link
close-link
close-link
close-link