Declaratia 406 (D406): tot ce trebuie sa stii despre Declaratia 406 SAF-T

Declaratia 406 este o raportare financiar-contabila, lunara sau trimestriala, obligatorie pentru firme. In prima etapa, incepand cu ianuarie 2022, obligativitatea raportarii se adreseaza marilor contribuabili.

Autoritatile fiscale romane au implementat obligativitatea raportarii SAF-T (Standard Audit File for Taxation – Fisierul Standard de Audit pentru Taxe) incepand cu 1 ianuarie 2022 pentru marii contribuabili, urmand ca din 2023 raportarea sa devina obligatorie si pentru contribuabilii mijlocii, iar din 2025 pentru contribuabilii mici. In acest sens, companiile trebuie sa depuna Declaratia 406 care poate fi generata automat cu ajutorul sistemelor informatice moderne ERP (Enterprise Resource Planning).

Ce contine Declaratia 406 ANAF Raportare integrata sau modala D406 saft

Aceasta schimbare majora a sistemului fiscal are rolul de a digitaliza relatia dintre companii si autoritatile fiscale, prin transmiterea electronica a datelor, din evidenta contabila si fiscala, catre ANAF, in baza unui standard international de audit.

Declaratia 406 (D406) – ce este?

Declaratia 406 SAF-T este un standard de audit care vizeaza transferul electronic de date contabile de la firme catre autoritatile fiscale. Raportarea SAF-T a fost adoptata in mai multe tari din Europa, iar de la 1 ianuarie 2022 a fost implementata si in Romania, prin Declaratia informativa D406. Fisierul standard de control fiscal (SAF-T) este transmis de catre contribuabili in format electronic catre autoritatile fiscale, prin intermediul D406, iar semnarea declaratiei se face prin utilizarea certificatului calificat, emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat.

Declaratia 406 SAF-T – ce rol are raportarea fiscala?

Raportarea SAF-T, prin Declaratia 406, standardizeaza transferul de informatii intre autoritatile fiscale si contribuabili si presupune raportarea periodica a unui set de informatii. Totodata, D406 ofera autoritatilor accesul la date din evidenta contabila si fiscala ale contribuabililor, stocate si prelucrate in mediul electronic.

Transmiterea electronica a datelor

Declaratia 406 SAF-T este un fisier electronic in format XML, pentru transmiterea rapoartelor fiscale si contabile, de la firme catre autoritatile fiscale si contine date exportate dintr-un sistem software pentru managementul afacerii de tip ERP.

Cine depune Declaratia D406?

Declaratia 406 – cine depune si data de la care intra in vigoare obligativitatea depunerii declaratiei D406 SAF-T, in functie de categoriile de contribuabili:

Contribuabili mari – incepand cu 1 ianuarie 2022

Contribuabili mijlocii – incepand cu 1 ianuarie 2023

Contribuabili mici – incepand cu 1 ianuarie 2025

Prin exceptie – institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, institutiile financiare si societatile de asigurare / reasigurare vor avea obligatia sa depuna Declaratia 406 incepand cu 1 ianuarie 2023

Ce contine Declaratia 406 ANAF?

Raportare integrala sau modala D406

Informatia solicitata de catre autoritatile fiscale, prin intermediul declaratiei D406, acopera aproape intreaga contabilitate a unei societati. In sectiunea B a declaratiei, unde sunt condensate toate informatiile contabile ale companiei pentru perioada de raportare, sunt 3 module: Fisiere Master, Inregistrari Contabile, Documente Sursa. Modulele Fisiere Master si Documente Sursa sunt impartite la randul lor in mai multe submodule, fiecare submodul avand informatii adiacente pe care contribuabilul trebuie sa le completeze. Volumul mare de informatii care trebuie transmis, presupune o gestiune a transmiterii si a modului de impartire a acestor module si submodule.

d406 anaf ce este saf t Transmiterea electronica a datelor

Astfel, deoarece din punct de vedere tehnic platforma ANAF poate prelua fisiere cu dimensiunea pana la maxim 500 MB, exista posibilitatea ca declaratia sa fie impartita in mai multe declaratii, care acopera module sau submodule, toate in aceasta capacitate maxima admisa.

Lista de informatii care vor fi transmise prin Declaratia informativa D406:

Sectiunea Header (Antet) – informatii generale despre fisier, numele sistemului software care l-a generat, numele companiei pentru care a fost depus SAF-T;

Fisierele Master – aceasta sectiune contine subsectiuni pentru mai multe informatii, precum: Conturi Contabile Registrul Jurnal, Taxonomii, Furnizori, Tabela Taxe, Tabela Unitatilor de Masura, Clienti, Produse, Stocuri, Proprietari, Active;

Inregistrari contabile – Registrul Jurnal – informatii referitoare la inregistrarile contabile, la nivel de tranzactie, incluzand conturile contabile analitice;

Documente Sursa – aceasta sectiune contine subsectiuni pentru mai multe informatii, precum: facturi de vanzare, facturi de cumparare, plati, documente pentru miscarea stocurilor, documente pentru tranzactii cu active.

Declaratia 406 SAF T – cum si cand se depune D406?

Declaratia 406 ANAF

Declaratia 406 se depune in format electronic, prin intermediul serviciului public digital “Servicii online – depunere declaratii” al ANAF sau prin intermediul site-ului www.e-guvernare.ro, serviciul “Depunere declaratii ANAF”.

Termen depunere Declaratia 406

Transmiterea fisierului standard de control fiscal (SAF-T) / D406 se face dupa cum urmeaza:

SAF T cum si cand se depune D406 model

Lunar: contribuabilii inregistrati in scop de TVA cu raportare lunara;

Trimestrial: contribuabilii inregistrati in scop de TVA cu raportare trimestriala si contribuabilii care nu sunt inregistrati in scop de TVA;

Anual: pentru sectiunea Active – pentru toti contribuabilii, in functie de data de referinta, raportarea se face anual, in acelasi timp cu Situatiile Financiare. Pentru sectiunea Stocuri raportarea se face la cererea autoritatilor, avand minim 30 de zile la dispozitie pentru pregatire.

D406 model – cum arata Declaratia informativa D406?

Declaratia 406 ANAF model Declaratia informativa D406

Solutii software pentru Declaratia 406 SAF-T

Declaratia 406 generata automat din ERP

Sistemele avansate pentru managementul resurselor intreprinderii – SeniorERP si SeniorXRP – permit gestionarea simplificata a Declaratiei 406 SAF-T, ajutand organizatiile sa respecte cerintele legislative in vigoare. Sistemele ERP includ Declaratia informativa D406 si o serie de proceduri de identificare a informatiilor contabile necesare importului automat de date, precum si alerte automate pentru respectarea termenelor legale. Fisierul solicitat de legislatie este generat automat, iar semnatura electronica poate fi inclusa direct in sistemele ERP.

Consultanta de specialitate pentru utilizatorii sistemelor SeniorERP si SeniorXRP

Senior Software, prin echipa de specialisti contabili si IT, ofera consultanta utilizatorilor solutiilor SeniorERP si SeniorXRP in procesul de pregatire a raportarii SAF-T. Asistenta oferita include atat metodele de procesare si validare a datelor care vor fi integrate in rapoartele SAF-T, cat si pasii pentru crearea unui fisier in format XML.

close-link
close-link
close-link
close-link