e-Factura B2B - De la 1 ianuarie 2024 sunt considerate facturi valabile in relatia B2B doar cele transmise prin sistemul Ro e-Factura

Raportarea documentelor electronice in sistemul RO e-Factura a devenit obligatorie incepand cu 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzactiile derulate de contribuabili in relatia B2B (Business to Business), intre entitati impozabile inregistrate in Romania. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singurul canal prin care se mai pot transmite facturile catre destinatari, orice alta forma a acestor documente urmand sa fie lipsita de efecte fiscale.

e-Factura obligatorie pentru toate tranzactiile din cadrul relatiilor B2B

e-Factura obligatorie pentru toate tranzactiile din cadrul relatiilor B2B

ANAF a introdus obligativitatea utilizarii sistemului RO e-Factura pentru toate facturile emise in Romania, acest lucru fiind prevazut de Legea nr. 227/2015 si Legea nr. 199/2023 privind Codul fiscal. Initial, aceasta cerinta se aplica doar in cazul tranzactiilor intre firme si institutii publice (B2G), precum si pentru bunurile cu un risc inalt de evaziune fiscala. Ulterior, sistemul a fost extins pentru toate tranzactiile din cadrul relatiilor B2B ale operatorilor economici stabiliti in Romania.

Pe langa accesul la date financiare in timp real, facilitarea, monitorizarea si verificarea tranzactiilor comerciale, aceasta lege asigura o mai mare transparenta fiscala si reduce riscul de erori sau fraude financiare. Noile prevederi sunt valabile atat pentru operatorii economici romani, cat si pentru cei straini care desfasoara activitati economice in Romania.

Pentru a evita efortul suplimentar, organizatiile au cautat sa eficientizeze acest proces. Asadar, pentru a realiza cu succes implementarea sistemului e-Factura, este esentiala utilizarea unui software performant, capabil sa gestioneze eficient depunerea si descarcarea facturilor primite de la furnizori, prin intermediul Sistemului National RO e-Factura. Integrarea unui program ERP cu sistemul software ANAF, pentru transmiterea automata a documentelor financiare in format electronic, poate aduce numeroase beneficii, cum ar fi: reducerea semnificativa a erorilor umane, eficientizarea procesului de facturare si imbunatatirea raportarilor financiare.

Ce trebuie sa stii despre RO e-Factura B2B?

Sistemul eFactura B2B presupune ca furnizorii sa genereze documente in format XML, sa le semneze digital si sa le transmita electronic catre clienti, prin intermediul unei platforme online autorizate de catre ANAF.

Beneficiarii pot vizualiza si descarca facturile primite in format electronic, eliminand astfel necesitatea tiparirii sau arhivarii acestora pe suport de hartie. Astfel, implementarea sistemului e-Factura B2B reduce timpul de transmitere a documentelor financiare, valideaza datele in momentul trimiterii si ofera emitentului confirmarea livrarii automat, ceea ce face ca procesul sa fie unul mai eficient.

Cum influenteaza activitatea unei afaceri?

Instrumentul RO e-Factura B2B poate aduce beneficii semnificative pentru mediul de afaceri, avand un impact pozitiv asupra eficientei proceselor financiare. Prin eliminarea proceselor manuale si a hartiei, utilizatorii e-Factura pot minimiza riscul de aparitie a erorilor umane si pot reduce timpul necesar pentru procesarea documentelor. Aceasta schimbare conduce la o gestionare mai rapida a fluxului de numerar si la diminuarea costurilor administrative. De asemenea, facturarea electronica permite monitorizarea in timp real a tranzactiilor si sporeste transparenta in relatiile comerciale.

Cui se adreseaza e-Factura B2B?

companiile carora se adreseaza e-Factura B2B

Calendarul pentru implementarea obligatorie a e-Factura in relatia B2B indica faptul ca, incepand cu 1 ianuarie 2024, toate tranzactiile de tip Business-to-Business vor fi raportate in sistemul national, nu doar cele pentru bunurile cu un risc mare de evaziune fiscala.

Astfel, sistemul e-Factura B2B este destinat companiilor care isi desfasoara activitatea comerciala pe teritoriul Romaniei si emit facturi catre alte entitati juridice.

Scurt istoric eFactura

Facturarea electronica in Romania a fost demarata in luna martie 2020, odata cu lansarea proiectului “e-Factura”– sistem obligatoriu de facturare electronica de catre Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Acest proiect vizeaza cresterea eficientei colectarii impozitelor si taxelor, in principal a TVA si combaterea evaziunii fiscale.

Ulterior, ordonanta de Urgenta 120/2021 a prezentat in octombrie 2021 toate detaliile implementarii sistemului e-Factura in Romania. Obligatiile de raportare s-au introdus treptat pentru diverse categorii de entitati.

In data de 1 aprilie 2022 a intervenit obligatia de raportare pentru companiile din domeniul turistic care accepta vouchere de vacanta, conform OUG 131/2021.

Operatorii economici au avut optiunea de a alege utilizarea sistemului e-Factura pana la data de 1 iulie 2022. Dupa aceasta data, facturarea electronica devenind obligatorie pentru toate contractele de achizitii publice si pentru tranzactiile B2B de produse cu risc fiscal ridicat.

In conformitate cu decizia UE din iulie 2023, incepand cu 1 ianuarie 2024, emiterea facturilor prin sistemul eFactura a devenit obligatorie pentru toti agentii economici din Romania.

Cum va fi implementata RO e-Factura B2B si care sunt sanctiunile

Cum va fi implementata RO e-Factura B2B si care sunt etapele?

Perioada de tranzitie

In prima etapa a punerii in aplicare a sistemului la nivel extins, cuprinsa intre 1 ianuarie si 30 iunie 2024, furnizorii din Romania vor trebui sa raporteze in platforma RO e-Factura toate facturile B2B emise pentru tranzactiile impozabile desfasurate in Romania. Aceasta cerinta se aplica si contribuabililor straini inregistrati in scopuri de TVA in Romania, precum si furnizorilor romani care emit facturi pentru tranzactii in care sunt implicate entitati guvernamentale (B2G).

Asadar, in etapa initiala de implementare, contribuabilii mentionati sunt obligati sa genereze documentele financiare atat in format XML, cat si sub forma de factura traditionala pe hartie, si sa le inregistreze in sistemul RO e-Factura, prin intermediul Spatiului Privat Virtual (SPV).

Documentele asociate exporturilor de bunuri efectuate de furnizor sau de alta persoana in contul sau, precum si cele destinate livrarilor intracomunitare de bunuri cu plecare din Romania, sunt exceptate de la aceste prevederi.

Eliminarea facturilor in vechiul format si sanctiuni

In a doua etapa, incepand cu data de 1 iulie 2024, facturile pe suport de hartie sau in vechiul format electronic nu vor mai fi recunoscute din punct de vedere fiscal. Doar documentele generate electronic, in format XML, si transmise prin platforma RO e-Factura vor fi acceptate pentru deducerea TVA.

Contribuabilii trebuie sa se pregateasca din timp pentru a indeplini aceste cerinte, pentru a evita posibilele amenzi, care sunt echivalente cu suma TVA mentionata pe factura respectiva. In acest context, dupa implementarea sistemului e-Factura, companiile din Romania trebuie sa-si adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice si a le transmite prin RO e-Factura.

Care sunt sanctiunile aplicabile?

Termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemul RO e-Factura este de cinci zile, calculate de la data emiterii facturii. Nerespectarea acestui interval constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda. Asadar, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, aceasta variaza de la 5.000 la 10.000 lei. In cazul contribuabililor mijlocii, sanctiunea este cuprinsa intre 2.500 si 5.000 lei, iar pentru celelalte entitati juridice, inclusiv persoanele fizice, amenda variaza intre 1.000 si 2.500 de lei. Toate aceste categorii sunt definite conform legislatiei in vigoare.

In perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024 nu se vor aplica sanctiuni, considerandu-se o perioada de tranzitie si de acomodare cu noul sistem.

RO e-Factura integrat cu SeniorERP si SeniorXRP

Senior Software a actualizat solutiile ERP si a implementat o serie de noi functionalitati in cadrul acestora, pentru a veni in ajutorul companiilor vizate de RO e-Factura si a se asigura ca toti utilizatorii se pot incadra in prevederile legale.

Mai mult decat atat, sistemele SeniorERP din Romania – soft pentru gestionarea resurselor cu implementare rapida si SeniorXRP din Romania – soft pentru managementul resurselor cu functionalitati extinse pentru gestionarea afacerilor complexe, sunt conectate la sistemul software al ANAF pentru transmiterea automata a facturilor electronice.

Odata realizata interconectarea solutiilor de tip ERP de la Senior Software cu sistemul RO e-Factura, facturile pot fi trimise catre ANAF printr-un singur click. Totodata, solutiile software SeniorERP si SeniorXRP contribuie la consolidarea transparentei si coerentei datelor financiare, facilitand luarea deciziilor informate si imbunatatind eficienta operationala a intreprinderii in cadrul sistemului RO e-Factura.

sisteme software ERP din Romania conectate la ANAF

Afla cum te pot ajuta solutiile software ERP in facturarea prin sistemul RO e-Factura

Sistemele ERP furnizate de Senior Software sunt conectate la sistemul software al ANAF pentru transmiterea automata a facturilor electronice

close-link
close-link
close-link
close-link