KPI Depozit - afla care sunt cei 15 KPI din depozit pe care trebuie sa ii monitorizezi

Identificarea si masurarea celor mai importanti indicatori din depozit creeaza premisele eficientizarii proceselor dintr-un centru logistic, oferindu-le responsabililor din depozit posibilitatea de a lua masurile corective potrivite pentru a creste productivitatea si imbunatati capacitatea de utilizare a resurselor.

Mai mult, monitorizarea constanta a indicatorilor cheie de performanta (Key Performance Indicators – KPI), impreuna cu stabilirea unor strategii de imbunatatire a acestora, va rezulta intr-o eficientizare operationala continua, care, implicit, va aduce o satisfactie sporita a clientilor.

Vezi cei mai importanti 15 KPI din depozit, pe care fiecare manager ar trebui sa ii urmareasca pentru o gestionare optima a spatiului logistic:

cei mai importanti 15 KPI din depozit - gestiune depozit spatiu logistic

Costul de stocare (Carrying Cost of Inventory)

Costul de stocare reprezinta suma tuturor cheltuielilor pe care le suporta compania cu depozitarea marfurilor, din momentul receptiei lor pana cand sunt expediate catre clienti. Aceste costuri pot fi variabile sau fixe si includ in general: cheltuielile cu spatiul in care este depozitata marfa, cheltuielile cu utilitatile, salariile personalului care manipuleaza produsele, dar si costurile aferente marfurilor expirate sau deteriorate, ce nu mai pot fi vandute.

Costul de stocare a marfurilor este un indicator exprimat adesea ca procent din totalul stocurilor unei companii. Bunele practici din domeniul logistic mentioneaza ca valoarea ideala a costului de stocare este intre 20 si 30%, insa aceasta poate sa difere in functie de natura marfurilor stocate sau dimensiunea afacerii.

Formula de calcul: Costul de stocare a marfurilor (%) = Suma costurilor directe si indirecte de stocare a marfurilor ÷ Valoarea totala a stocurilor intr-o perioada data x 100

WMS pentru masurarea costului de stocare

Un sistem software WMS performant are capacitatea sa furnizeze informatiile necesare pentru masurarea acestui tip KPI, indiferent de natura marfii. Este important ca fluxurile configurate in sistem sa fie bine definite si sa reflecte fluxurile reale din depozit. Prin urmare, din sistemul WMS pentru managementul depozitului se pot obtine informatii precum:

Zile depozitare pe palet / cutie / metru patrat (configurabil)

Numar operatiuni intrare (unitati receptionate, paleti receptionati, operatii adiacente – etichetare produs etc.)

Numar operatiuni iesire (paleti livrati, unitati manipulate, operatii adiacente – infoliere etc.)

Contorizare operatii de tip VAS (Value Added Services), care se fac in afara fluxurilor (reambalari, etichetari, infolieri, inventare la cerere etc.)

Reorganizarea depozitului si optimizarea fluxurilor de lucru in cadrul depozitului reprezinta o modalitate eficienta de reducere a costului de stocare. O mai buna asezare a marfurilor in depozit va facilita identificarea rapida a acestora, precum si diminuarea numarului de activitati pe care un operator trebuie sa le realizeze.

Viteza de rotatie a stocurilor (Inventory Turnover)

Viteza de rotatie a stocurilor este indicatorul care arata de cate ori o companie reaprovizioneaza stocurile pentru o anumita perioada de timp, ca urmare a vanzarilor. Calcularea vitezei specifice de rotatie a stocurilor permite evaluarea achizitiilor si a cererii de produs. Nivelurile de stocuri bine gestionate indica faptul ca vanzarile unei companii sunt la nivelul optim, costurile sunt controlate iar activitatea generala este sincronizata.

KPI-ul referitor la viteza de rotatie a stocurilor, masoara de cate ori, pe an, trece distributia prin intregul inventar. Comparand aceasta rata cu mediile industriei, se poate obtine o imagine clara a performantei depozitului. In calitate de parametru, viteza de rotatie a stocului trebuie folosita in corelatie cu lead time-ul / timpul de livrare a comenzilor (descris la punctul 7) pentru a se putea realiza optimizari de stoc.

Formula de calcul: Viteza de rotatie a stocurilor = Costul bunurilor vandute ÷ Stocul mediu

WMS pentru masurarea vitezei de rotatie a stocurilor

Un sistem modern de management al depozitului (WMS) este conceput pentru a oferi vizibilitate completa permitand previzionarea exacta a cererii, in vederea mentinerii marfurilor in miscare. Prin intermediul sistemului pentru optimizarea activitatilor logistice companiile au capacitatea sa utilizeze eficient spatiul de stocare, sa elimine aglomeratia din depozit si, totodata, sa isi desfasoare eficient activitatea si in perioadele de varf.

Solutia WMS permite alocarea produselor receptionate in spatiile de depozitare in functie de viteza de rotatie a fiecarui tip de produs sau in functie de regulile clasice de gestiune (FIFO / FEFO / CMP).

Raportul dintre stoc si vanzari (Inventory-to-Sales Ratio)

Raportul stoc-vanzari ajuta companiile sa identifice, din timp, problemele de cashflow si sa intervina in cazul in care nivelul stocurilor tinde sa creasca, iar cel al vanzarilor sa scada. In plus, monitorizarea KPI-ului privind raportul dintre stoc si vanzari poate preveni intarzierea comenzilor prin evidentierea unui flux in vanzari si a potentialului de crestere a cumparaturilor in anumite perioade ale anului.

Formula de calcul: Raportul dintre stoc si vanzari = Soldul inventarului la sfarsitul lunii ÷ Vanzarile pentru aceeasi luna

WMS pentru urmarirea raportului dintre stocuri si vanzari

Un sistem WMS contribuie la evaluarea raportului dintre stoc si vanzari prin furnizarea de date in timp real privind nivelul stocurilor, miscarile si tranzactiile. Aceste date pot fi utilizate pentru a produce analize si tablouri de bord care sa afiseze raportul stoc / vanzari pentru diferite bunuri, categorii, locatii sau perioade de timp. Datele pot fi, de asemenea, utilizate pentru a urmari tendintele si modelele de rotatie a stocurilor si pentru a identifica factorii care le influenteaza, cum ar fi sezonalitatea, modificarile cererii sau problemele legate de lantul de aprovizionare.

Prin masurarea raportului dintre stoc si vanzari, pot fi obtinute informatii valoroase despre performanta si eficienta depozitului si pot fi luate decizii in cunostinta de cauza pentru a optimiza stocurile. Mai mult, pot fi ajustate nivelurile de stoc pentru a corespunde volumului de vanzari, pentru a evita astfel stocarea excesiva sau insuficienta si pentru a imbunatati serviciile si a creste satisfactia clientilor.

Acuratetea stocurilor (Inventory Accuracy)

KPI Depozit acuratete stocuri in departamanet logistica inventory management

Stocul faptic ar trebui sa corespunda cu stocul scriptic al companiei, dar, adesea, exista o diferenta intre cele doua, mai ales in depozitele mari si foarte mari.  O astfel de inexactitate a stocului poate duce la comenzi neasteptate, clienti nemultumiti si, in cele din urma, costuri mai mari.

Rata de acuratete a stocurilor poate fi imbunatatita prin efectuarea de verificari regulate in baza de date, folosind inventarul ciclic ca mijloc de validare continua a informatiilor.

Formula de calcul: Rata de acuratete a stocurilor = (Stocul afisat in baza de date ÷ Stocul fizic) x 100

WMS pentru cresterea acuratetei stocurilor

Un WMS robust ofera capacitati de urmarire in timp real a stocurilor. Acesta monitorizeaza si inregistreaza miscarea fiecarui articol din depozit, din momentul in care intra si pana cand iese. Datorita vizibilitatii in timp real si al informatiilor actualizate permanent, responsabilii din depozit pot lua decizii in cunostinta de cauza cu privire la reaprovizionarea stocurilor, reducand sau chiar eliminand probabilitatea de a se ajunge la stocuri lipsa sau stocuri in exces.

Stocul lipsa (Inventory Shrinkage)

Stocul lipsa reprezinta un KPI utilizat pentru a monitoriza pierderile cauzate de furt, daune, erori, articole pierdute, invechire sau frauda a furnizorilor. Lipsa de stoc se calculeaza prin compararea stocului inregistrat fata de stocul fizic real, pentru a identifica eventualele discrepante.

Un volum mare al stocurilor lipsa poate avea un impact negativ asupra profitului companiei, astfel incat este foarte important ca managerii de depozit sa investigheze, in detaliu, fiecare caz de pierdere, pentru a ajunge la sursa problemei.

Formula de calcul: Stocul lipsa = Stocul inregistrat – Stocul fizic

WMS pentru eliminarea situatiilor cu stoc lipsa

Sistemul WMS ofera vizibilitate in timp real asupra stocurilor si locatiei acestora, reducand astfel riscul de ratacire sau pierdere a articolelor. Un alt mod in care un WMS poate contribui la prevenirea pierderilor de stoc este prin optimizarea amenajarii depozitului si a proceselor. Solutia WMS poate utiliza algoritmi si analize pentru a determina cea mai buna modalitate de a depozita, colecta, ambala si expedia articolele, iar acest lucru ajuta la imbunatatirea eficientei si acuratetei operatiunilor de depozitare si reduce, totodata, sansele de manipulare gresita.

Mai mult, WMS software imbunatateste securitatea si pot fi atribuite roluri si permisiuni diferitilor utilizatori, cu posibilitatea de a urmari activitatile si performantele acestora. Acest lucru ajuta la descurajarea sau detectarea oricaror actiuni frauduloase sau neautorizate ale angajatilor sau furnizorilor si la impunerea respectarii politicilor si procedurilor de depozitare.

Produse lipsa din stoc la cerere (Out Of Stock sau OOS)

Out of Stock (OOS) reprezinta un indicator extrem de important pentru imaginea companiei. Astfel de masuratori evidentiaza capacitatea sau incapacitatea companiei de a raspunde la cererile clientilor, fapt pentru care este extrem de importanta mentinerea unui procent scazut pentru acest indicator.

In stransa legatura cu produsele care nu sunt in stoc la cerere este indicatorul Gradul de onorare a comenzilor de client. Atunci cand produsele lipsesc din depozit in momentul in care clientul plaseaza o comanda, iar durata de aprovizionare se intinde pe mai multe zile, este posibil ca acesta sa renunte la comanda si astfel compania va pierde o oportunitate de vanzare, de aceea este important ca gradul de onorare a comenzilor sa fie cat mai ridicat.

Formula de calcul: Gradul de onorare a comenzilor = (Total comenzi – Comenzi neonorate din cauza lipsei de stoc) ÷ Total comenzi x 100

WMS pentru monitorizarea produselor cu cerere mare

Un sistem modern de management al depozitului va permite filtrarea rapida a tuturor articolelor care necesita atentie – de exemplu produsele care au inregistrat vanzari considerabile si care prezinta un potential mare de a genera, in continuare, vanzari. Astfel, exista posibilitatea de a reface rapid stocul, pentru a reduce semnificativ situatiile in care se pot pierde vanzari din cauza epuizarii stocului.

WMS software - monitorizare produse cu cerere mare in romania

Timpul de livrare a comenzilor (Lead Time)

Durata de livrare a comenzii, cunoscuta, frecvent, drept „timp de livrare”, se refera la durata de timp necesara pentru ca un client sa primeasca o comanda, din momentul in care aceasta a fost plasata. Timpul de livrare a comenzii are un efect direct atat asupra satisfactiei clientilor – cu cat timpul de livrare a comenzii este mai scurt, cu atat clientul este mai multumit, cat si asupra cantitatii de marfa pe care un depozit trebuie sa o stocheze in orice moment.

Un timp indelungat de livrare duce la nemultumirea clientilor si poate forta o companie sa se bazeze foarte mult pe capabilitatile de previzionare a cererii pentru a prelua comenzi, fapt pentru care este important sa se monitorizeze indeaproape acest KPI.

Formula de calcul: Timpul de livrare a comenzii = Timpul de procesare a comenzii + Timpul efectiv de productie + Timpul de livrare

Sisteme integrate pentru gestionarea timpului de livrare a comenzilor

Gestionarea cat mai eficienta a lead time-ului, de la plasarea comenzii de catre client si pana la primirea coletului de catre acesta, inseamna un echilibru intre toate aplicatiile care gestioneaza acest proces: Ecommerce -> ERP -> WMS -> integrare curier (SeniorAWB) -> livrare efectiva curier.

Cu ajutorul acestor solutii integrate, companiile obtin vizibilitate asupra traseului pe care il parcurge fiecare comanda primita si au posibilitatea sa intervina la timp atunci cand ceva nu functioneaza corespunzator.

Rata de comanda perfecta (Perfect Order Rate)

Acest KPI masoara cate comenzi poate pregati pentru livrare un depozit, fara incidente. Pentru a indeplini standardul de „comanda perfecta”, clientul trebuie sa primeasca comanda la timp, completa, fara probleme, iar documentatia sa fie corecta.

Pentru a imbunatati rata de „comanda perfecta”, este important sa se implementeze si respecte procedurile de lucru din depozit. De asemenea, prin identificarea problemelor, pe masura ce apar, si eliminarea lor de la sursa, pot fi observate „comenzile imperfecte” inainte ca acestea sa fie expediate catre client.

Formula de calcul: Rata de comanda perfecta = (Numarul de comenzi complete, pregatite la timp ÷ Numarul total de comenzi) x 100

Solutia WMS contribuie la cresterea ratei de comanda perfecta

Sistemele de tip WMS sunt concepute pentru a ajuta la identificarea erorilor sau a inexactitatilor inainte de a expedia comenzile din depozit. Solutia pentru managementul depozitului contribuie la cresterea ratei de comenzi perfecte prin optimizarea fluxului de lucru, reducerea erorilor si cresterea satisfactiei clientilor. O comanda perfecta este o comanda care este livrata la timp, in intregime si fara daune sau defecte.

Solutia WMS poate contribui la realizarea acestui obiectiv prin automatizarea proceselor de preluare si ambalare, ceea ce sporeste acuratetea si eficienta pregatirii comenzilor. Rapoartele si analizele generate din sistem, permit imbunatatirea continua si monitorizarea performantelor, iar prin automatizarea proceselor de preluare si ambalare, este sporita acuratetea si eficienta pregatirii comenzilor.

Acuratetea pickingului comenzilor (Order Picking Accuracy)

Pe langa urmarirea starii expedierii si a livrarii comenzilor, este important sa se masoare si acuratetea procesului de picking. O comanda inexacta poate duce la returnarea stocului la rafturi, cresterea timpului de livrare per comanda, o rata mai mare de retur si acestea sunt doar cateva exemple. Acest KPI este, de asemenea, considerat un KPI important pentru comertul electronic (ecommerce).

Formula de calcul: Rata de acuratete a pickingului = (Numarul total de comenzi – Numarul de comenzi gresite la picking) ÷ Numarul total de comenzi x 100

WMS pentru imbunatatirea acuratetei prickingului comenzilor

Un soft WMS modern contribuie la imbunatatirea proceselor de picking, sprijinind operatorii din depozit sa identifice corect produsele in depozit si sa ridice cantitatile specificate de client. Cu un sistem de gestionare a depozitului (WMS), fiecare articol este asezat intr-o locatie bine determinata, ceea ce inseamna ca, atunci cand un operator cauta un articol, acesta se va afla intotdeauna exact acolo unde ar trebui sa fie.

Afla mai multe detalii despre sistemul software WMS

Potrivita pentru orice industrie, solutia WMS de la Senior Software permite gestionarea eficienta a marfurilor, de la receptia acestora si pana la pregatirea comenzilor si livrarea lor catre client. Afla cum se potriveste solutia WMS modelului tau de business!

Timpul mediu de picking per linie de comanda / comanda

Acest indicator este extrem de important pentru orice manager de depozit, pentru ca ii ofera o imagine clara asupra capacitatii de pregatire a comenzilor pentru clienti. Cu cat timpul dedicat de catre fiecare operator din depozit pentru pregatirea unei comenzi este mai scazut, cu atat compania poate livra mai multe comenzi si implicit costurile per linie de comanda vor fi reduse.

Formula de calcul: Timpul mediu de picking per linie de comanda = Timpul total de picking ÷ Total linii de comanda

WMS pentru imbunatatirea timpului de picking

Sistemul software de tip WMS ii ajuta pe operatorii din depozit sa vizualizeze listele de picking cu ajutorul unui terminal mobil si ii directioneaza catre locatia produselor, prin indicarea celui mai scurt traseu. Dupa ce au scanat codurile de bare, operatorilor le sunt afisate caracteristicile produselor pe care trebuie sa le ia de pe raft, dar si cantitatile comandate de clienti. In acest mod, aplicatia WMS ii ajuta pe operatori sa identifice usor produsele de pe listele de picking si sa nu faca greseli in procesul de colectare.

Un procent mai mare de livrare la timp indica un nivel mai ridicat de satisfactie a clientilor si de eficienta operationala. Cu toate acestea, livrarea la timp poate fi influentata de diversi factori, cum ar fi capacitatea de productie, gestionarea stocurilor, fiabilitatea lantului de aprovizionare, previzionarea cererii, controlul calitatii si procesarea comenzilor.

Rata comenzilor fara stoc / cu stoc la furnizor (Back Order Rate)

WMS pentru imbunatatirea timpului de picking - gestiune depozit

O valoarea constanta a ratei comenzilor fara stoc reprezinta un indicator al faptului ca procesele de prognoza a cererii si aprovizionarii se desfasoara in termeni optimi. O crestere brusca a cererii va rezulta, bineinteles, intr-o rata temporar mare de comenzi cu stoc la furnizor pentru orice articol dat, dar o rata constant ridicata sau in crestere a comenzilor fara stoc este un semn sigur al planificarii ineficiente si al lipsei de reactie.

Rata de Back Order poate fi redusa prin planificarea exacta si monitorizarea vigilenta a raportului stoc-vanzari al depozitului. De asemenea, o rata mare de acuratete a stocului va imbunatati si KPI-ul de rata a comenzilor fara stoc.

Formula de calcul: Rata comenzilor fara stoc (la momentul generarii) = Comenzile neexecutate la momentul achizitiei ÷ Numarul total de comenzi plasate x 100

Precizie imbunatatita pentru onorarea comenzilor restante cu WMS

Unul dintre principalele beneficii ale implementarii unui sistem automatizat pentru gestiune depozit este imbunatatirea acuratetei si a productivitatii. Sistemele automatizate utilizeaza tehnologii avansate, cum ar fi RFID (identificarea prin radiofrecventa) si scanere de coduri de bare pentru a urmari si localiza articolele in cadrul depozitului.

Sistemele automatizate de gestionare a depozitelor sunt cunoscute pentru asigurarea unor operatiuni eficiente. RFID poate fi utilizat pentru a sorta articolele legate de comenzile restante, care pot fi utilizate ulterior pentru a prioritiza procesul de expediere in vederea livraii articolelor catre clienti in timp util.

Rata retururilor (Rate of Return)

Rata retururilor este un KPI extrem de util intr-un centru de distributie, mai ales atunci cand este segmentat dupa motivul de retur. Identificarea cauzelor returnarii — cum ar fi daune, livrare intarziata, descriere incorecta a produsului, expedierea articolului gresit sau erori de expediere ale curierilor – ajuta managerii de depozit sa abordeze problemele de baza, sa le remedieze si sa faca imbunatatirile necesare, pentru a minimiza inconvenientelor viitoare.

Formula de calcul: Rata de retur = Numar de unitati returnate ÷ Numar de unitati vandute x 100

Sistemul WMS contribuie la scaderea ratei de retur

Aplicatia WMS contribuie la reducerea ratei de retur. Sistemul imbunatateste acuratetea gestionarii stocului si contribuie la monitorizarea eficienta a locatiei, cantitatii si starii fiecarui articol din depozit, reducand astfel sansele de a expedia clientilor produse gresite sau deteriorate.

Prin automatizarea proceselor de preluare, ambalare si expediere, comenzile sunt finalizate mai repede si cu mai putine erori. Acest lucru poate creste satisfactia si loialitatea clientilor si, totodata, poate reduce probabilitatea de returnare a comenzilor din cauza intarzierilor sau a greselilor. In plus, deoarece sistemul WMS poate genera rapoarte si alerte in timp real cu privire la starea stocurilor si a comenzilor, operatiunile din depozit pot fi monitorizate si ajustate in functie de necesitati.

Rata de eficienta a receptiei (Receiving Efficiency)

Eficienta procesului de receptie este o unitate de masura utilizata pentru a evalua productivitatea angajatilor in depozit, in procesul de receptie a marfurilor. Ineficientele din zona de receptie pot avea un efect negativ asupra operatiunilor din intregul depozit, de aceea, este vital sa le detectezi si sa le elimini, cat mai curand posibil, pentru a eficientiza restul fluxului de lucru. Rata de eficienta a receptiei este influentata atat de factorul uman, cat si de natura marfii. Se pot stabili targeturi de receptie cuantificate in timp, pe furnizor / tip de palet / produs etc.

Formula de calcul: Rata de eficienta a receptiei = Volumul total de marfuri receptionate ÷ Numarul total de ore lucrate de angajatii din depozit

WMS software imbunatateste rata de eficienta a receptiei marfurilor

WMS software poate spori productivitatea muncii si eficienta personalului din depozit, oferindu-le instructiuni si indrumari clare cu privire la modul de indeplinire a sarcinilor de receptie, cum ar fi descarcarea, inspectarea, etichetarea, sortarea si depozitarea marfurilor. De asemenea, cu ajutorul sistemului WMS se poate urmari si masura performanta si indicatorii de productivitate, cum ar fi durata ciclului, randamentul, precizia etc.

kpi depozit Rata de eficienta receptie marfa in depozit - warehouse management

Durata ciclului de receptie (Receiving Cycle Time)

Durata ciclului de receptie reflecta timpul total necesar procesarii unei receptii de marfa, din momentul in care marfurile sosesc in depozit, si pana cand sunt disponibile pentru livrare. O durata cat mai mica a ciclului de receptie este un indicator care arata ca procesul de livrare este unul eficient, in timp ce, un ciclu de receptie cu o durata mare, poate indica ineficienta procesului.

Formula de calcul: Durata ciclului de receptie = Timpul total alocat receptiilor de marfa ÷ Numarul de receptii

WMS elimina ciclurile lungi de receptie a marfurilor

Implementarea unui sistem WMS permite realizarea mult mai rapida a procesului de receptie, cu ajutorul dispozitivelor mobile de scanare a codurilor de bare. In plus, sistemul WMS le ofera angajatilor o imagine clara a spatiilor disponibile pentru depozitare, iar marfa poate fi asezata pe baza sugestiilor oferite de sistem.

Productivitatea lunara a angajatilor

Productivitatea angajatilor este, de asemenea, un KPI extrem de important pentru orice manager de depozit. In functie de procesele implementate in sistemul WMS, acest KPI poate oferi informatii detaliate despre diferiti factori care influenteaza timpul de executie:

Numarul de operatii in functie de tranzactie – numar de receptii, numar de livrari, numar de picking-uri per angajat

Numarul de kilograme pe fiecare tip de tranzactie manipulate/ user

Numarul de tranzactii pe ora, in functie de zone ale depozitului

Productivitatea lunara per ture angajati

Raportul de categorie ABC si fluctuatiile produselor care isi schimba categoria des

Auditul de modificari si operatii interne in aplicatie

Logarea abaterii de picking per utilizator (inregistrarea numarului de abateri fata de recomandarile sistemului)

Masoara KPI-urile importante din depozit cu solutia WMS de la Senior Software

Potrivita pentru orice industrie, solutia WMS de la Senior Software permite gestionarea eficienta a marfurilor, de la receptia acestora, pana la pregatirea comenzilor si livrarea lor catre client.

WMS – Warehouse Management System este un soft dezvoltat pe o platforma recunoscuta la nivel international, care incorporeaza bunele practici din domeniul sistemelor de management al depozitelor.

Delaco, Ocean Fish, Herlitz, Alexandrion Grup, Libris.ro, Sano Vita, Royal Computers si multi altii au ales solutia WMS de la Senior Software si au obtinut urmatoarele rezultate:

60% scadere a retururilor

98% livrari corecte

99% acuratete a stocului

100% trasabilitate

30% optimizare a spatiului de depozitare

50% reducere a timpului de inventariere

35% crestere a productivitatii angajatilor

35% crestere a numarului de livrari

Monitorizeaza cei mai importanti KPI din depozit cu sisteme software performante

Servicii de audit si consultanta logistica pentru optimizarea activitatilor din depozit. Programeaza o analiza detaliata a tuturor operatiunilor desfasurate in cadrul depozitului!

close-link
close-link
close-link
close-link